Zahoďte minulost – jak udělat krok směrem k budoucnosti?

Je minulost stále věcí, která vám nedá spát? Často nad tím přemýšlíte, co se stalo v minulosti, jaké křivdy se vám staly, co druzí udělali vám, co jste udělali vy, jakých rozhodnutí jste se měli vyvarovat. Všechno, co se týká minulosti, si pamatujete a poměrně detailně a dobře. Neustále se tím zabýváte, řešíte to, neumíte se s tím možná srovnat, akceptovat to, vyrovnat se s tím a jít dál. Motáte se v minulosti a nemůžete žít přítomností a užít si všechno, co vám život a svět nabízí. Žít tady a teď, ne minulostí a tím, co bylo. Lehce se to řekne, hůř dělá.

Nevyřešené věci a jak s nimi naložit

Podívejte se z okna. Jaké je počasí? Sněží? Je teplo? Prší? Je podzim? Ze všeho se můžete nějakým způsobem radovat. Ať už z toho, že vidíte nové věci, že je nový den, hezké ráno, dáte si dobrou snídani, jedete na dovolenou, s dětmi na výlet. Lidé, kteří s sebou vláčí tíhu nebo křivdu z minulosti si toho užít až tak neumí. Pořád jen mají před sebou vidinu minulosti, musí dokola probírat, co je špatně, co se jim kdysi stalo, jak je to nespravedlivé, proč se jim to stalo a podobně. Minulost umí všechny prožitky hodně zakalit nebo změnit. Jak od ní pryč a jít vstříc budoucnosti?

Pocity z minulosti zpracujte

Ať už dobré nebo špatné věci, které se v minulosti staly, musíte zpracovat. Občas vás tyto pocity či události umí držet jako rukojmí, pevně a neoblomně. Tím, že se jim budete snažit utéct nebo předstírat, že se vlastně nic neděje, problém nevyřešíte. Spíše jej oddálíte, dovolíte mu, aby ovlivňoval vás i váš život a někdy i z potlačované minulosti může vzniknout nejeden duševní problém, který expanduje a zvětšuje se. Musíte své pocity prozkoumávat, zjišťovat, co vše s vámi dělají a to tolikrát, kolikrát je to potřeba.

Zapisujte si své pocity

A následně se k nim můžete vracet a číst si je. Co ve vás vyvolávají? Napište si dopis, vypište se z křivd, které se vám honí hlavou, nebo které na sobě cítíte. Právě to, že dáte na papír všechny pocity a myšlenky vám může pomoci se s tím vyrovnat.

Terapeutické sezení

Někdy pomáhá svěřit se rodině nebo kamarádce, ale někdy pomůže svěřit se úplně cizímu člověku. Tomu, kdo vás nezná, kdo není z rodiny a tomu, kdo nesoudí, ale může nabídnout nový, nezúčastněný pohled na věc. Vybrat si terapeuta nebo psychologa není jednoduché, ale vyplatí se to.

Nepřehlédněte: Správné místo v životě – jak najít to, co je pro vás správné?

Minulost přijata

Minulost musíte přijmout. Jde změnit? Povětšinou nejde, takže snažit se jí neustále řešit, to je k ničemu, zbytečná ztráta času a energie. Raději energii věnujte věcem, které jsou důležité pro vás a vaše sny, žijte přítomností. Někdy nepomáhá ani to, že lpíte na dobrých vzpomínkách a tom, co se odehrálo v životě dobré. Jsou to fajn vzpomínky, někdy je příjemné si vše připomenout, ale nevažte se na jednotlivé věci a vzpomínky. I ty dobré vás mohou brzdit.

Přijměte výzvu

Někdy je to těžší čelit výzvám, protože ne vždy jsou jednoduché, ale zamyslete se. Jaký máte pocit, když něco překonáte, přijmete výzvu a zdárně ji dokončíte? Cítíte úlevu, příjemný pocit, že to opravdu skončilo a oddechnete si? Možná jste na sebe pyšní, že jste to zvládli. A přesně to je potřeba, přijmout výzvu a poprat se s ní. Pokračujte dál v životu, nejde-li to změnit, netrapte se tím a zaměřujte se na život, který je před vámi. Ten má totiž opravdu smysl!

Autorský text | foto: pixabay.com

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT