Tipy, jak si zachovat zdraví v práci i doma: buďte „fresh“

Mnoho lidí bojuje s tím, že není duševně a fyzicky v rovnováze, což může být způsobeno i pracovním a soukromým životem. Nedávejte si nesplnitelné cíle. Vyrovnat se se zátěží v práci a ještě doma je nelehký úkol.

Pokud se snažíte zvládnout všechno úplně perfektně, pak vás zcela jistě zastihne stres. Ten při dlouhodobém působení, dokáže organismus „rozhodit“ takovým způsobem, že jste ve výsledku podráždění, máte větší sklon k depresím, špatně se soustředíte a neumíte se pro nic konkrétního rozhodovat. To platí, jak na pracovním poli, tak i v domácím prostředí. Máte plno povinností, ale zároveň byste chtěli mít čas i na sebe? Jak na to? Rozhodně ne spěchem, tím ničeho nedosáhnete.

Co způsobuje tuto dysbalanci?

Se stresem úzce koresponduje hladina hormonu zvaného kortizol. Jeho nadprodukce vede ke výše zmíněným příznakům. Určete si ve svém životě priority a strategicky se naučte plánovat v reálném čase. Pak se přestanete točit v bludném kruhu a zbavíte se pocitu, že nic nestíháte. Pojďme si představit několik oblastí, kterých se vše dotýká asi nejvíce.

Spánek

Hodně negativismu si člověk přitahuje tím, že v noci nespí. Naopak, když se budíte odpočatí a čilí, začíná váš den štěstím, optimismem a dodávkou těch správných hormonů. Jste také mnohem výkonnější. S nedostatkem spánku můžete také pozorovat tloustnutí.

Vymezte si čas na práci a soukromí

Když tak neučiníte, stane se z vás „žonglér“, který bude neustále nervózní a balancovat nad propastí. Nemusíte hned dělat velké věci, stačí si zvyknout na maličkosti, např. plánování obědu v pracovní pauze nebo jiné domácí práce. Vytvořte si harmonogram s časovými intervencemi, co kdy máte učinit a jednoduše to vykonejte. Tak mezi kanceláří a domovem bude jednou provždy jasno.

Nebojte se odmítat a říkat „NE“

Nepřemáhejte se a zbytečně lidem neslibujte něco, co je jen horko těžko ve vašich silách. Vyslovte „NE“, zachováte si tím zdraví a kvalitu života. Čas je navíc vzácný. Naložte s ním tak, jak to cítíte vy.

Zacvičte si

Plno zaneprázdněných lidí vytěsňuje ze svého života sport. Ať chcete nebo ne, je to přitom ta nejověřenější technika, která vás udrží v kondici. Jedná se o lék na stres, metabolismus i spánek. Jedině tak je tělo dopované přísunem endorfinů. Cvičení by se mělo stát vaší pravidelnou součástí dne. Klidně jen malá procházka, běh či jóga. V práci si nastavte budík na dodržení přestávek a projděte se třeba jen po schodech, nevyužívejte výtah. Povyšte vaší kancelářskou rutinu v činnosti, které vám zlepší náladu.

Obraťte se na někoho s žádostí o pomoc

Není žádná ostuda, když potřebujete trochu pomoct. Ať už je to v práci s papírováním nebo doma s úklidem. A rozhodně to není známka slabosti – ona i síla je spojována se zranitelností. Nikdo nemá super schopnost číst vaší mysl. Obyčejná pomoc posílí pracovní nebo osobní vztahy, protože je to druh komunikace.

Osvěžte se během dne čerstvou vodou

Doplňujte tekutiny, zejména vodu. Ta totiž z těla vylučuje škodlivé látky a vy jste pak více fit. Díky tomu nebudete unavení a nebude vás bolet hlava. Místo toho, abyste měli vodu v práci neustále při ruce, běžte na toaletu a natočte si vodu tam. Donutí vás to vstát ze židle a protáhnete si kostru.

Zdroje: curejoy.com

Autor: Renata Horáková
ZAVŘÍT