Rychle se uklidnit – co dělat, když vás chytne panika nebo nervozita?

Z ničeho nic vám začne srdce bít rychleji, než jindy. Zaznamenáváte, že se potí dlaně, zrychluje se dech, buší vám v hlavě neviditelný kovaříček, možná se ani nepohnete z místa, začne vás bolet žaludek, stahuje se hrdlo a mnoho a mnoho dalšího. Stres, nervozita, panika, tohle všechno a ještě daleko více mohou způsobovat. Stojíte před zkouškou nebo máte důležitý pohovor? Jdete na první schůzku nebo stojíte před rozhodnutím, které umí ovlivnit váš život? Pak se vám tyto stavy mohou vymknout kontrole a vy se potřebujete uklidnit. Ideálně hned a rychle, protože stojíte před dveřmi a máte zaklepat a podobně. Dostat se „zpátky do klidu“ nemusí být tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

Když víte, jak na to

I když se snažíte opravdu hodně mít kontrolu nad sebou i svým životem, tělo je samostatná jednotka a ne vždycky mu umíte poručit, jak se má chovat nebo co dělat. Samo si řekne, kdy má hlad, kdy potřebuje na toaletu, kdy chce jít spát, kdy vstávat. Také vám ohlásí, kdy je vyděšené, kdy šťastné, smutné a kdy začíná panikařit. Situací, kdy můžete být nervózní, je mnoho. Některé prostředky vám mohou pomoci snížit napětí a tím pádem i stres či paniku.

Dýchání je alfa i omega

Někdy vám může pomoci dýchání a to, že se na něj plně soustředíte. Pokud můžete, najděte si klidné a tiché místo (často to mohou být i toalety), kde budete sami. Sedněte si nebo se opřete a dýchejte. Při stresu a nervozitě dýcháte přerývavě, ztěžka nebo velmi mělce. Zavřete oči, nemyslete na nich a zhluboka se nadechněte, vydržet sekundu, dvě a poté dlouze vydechněte. Opakujte desetkrát, mějte zavřené oči a jen dýchejte. Někdy může pomoci hluboký nádech nosem a výdech pusou. Důležité je soustředit se jen a pouze na dech.

Přesunout mysl jinam

Obavy a stres si umí najít cestičku do vaší hlavy, k vaší mysli, kde se usadí a způsobí neplechu. Nejčastěji se k vám dostanou v době, kdy odpočíváte nebo rovnou večer, před spaním, kdy už ležíte v posteli. Naučte se odvést myšlenky jiným směrem. Představujte si večer co večer, jaký bude váš další den, jaký bude váš život, co chcete dokázat a podobně. U toho klidně dýchejte a obavy a strach nebudou mít šanci se dostat do vaší mysli.

Postarejte se o sebe

Panika nebo stres už je v plném proudu? Stupňuje se a vy nevíte, co dělat? Najděte si to, co vám pomůže. Někdo si otevře okno, pro lepší pocit, druhý si odběhne na toaletu a na chvíli dýchá, další soustředí mysl do neznáma nebo se v duchu uklidňuje, že o nic nejde, že všechno bude v pořádku, a kdyby náhodou, pak můžete odejít, vystoupit, otočit se a jít domů, vymluvit se. Zní to slabošsky? V danou chvíli to vás a vaši mysl umí uklidnit a o to přece jde.

Jóga nebo meditace

To jsou věci, které nepomohou asi hned, ale z dlouhodobého hlediska, když budete meditovat každý den a ráno si zacvičíte jógu, pak budete umět pracovat s dechem a se svým vědomím. To je velká pomoc a postupem času se vám bude mnohem lépe pracovat se stresem, nervozitou, panikou nebo úzkostí.

Nepřehlédněte: Co může s tělem udělat stres?

Chůze

Někdy to může být pohyb, který vám napomůže uklidnit se a přesunout mysl jinam, jiným směrem. Můžete se na deset minut projít na čerstvém vzduchu, protáhnout se pohyby, které znáte z jógy. Když na vás padla nervozita z celého dne, pak jděte na relaxační procházku. Možností je hned několik.

Autorský text | foto: pixabay.com

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT