Problémy se spánkem – jak přestat prokrastinovat a jít spát?

Říkáte si, že dnes půjdete spát brzo, pořádně se prospíte a bude vám lépe. Nicméně je v televizi dobrý pořad, tak ho chcete dokoukat, na sociálních sítích se „zakecáte“ se známými, prohlížíte si vtipná videa, čtete články nebo si pouštíte další a další díly seriálu. Najednou kouknete na hodiny a do půlnoci zbývá pár minut a vy víte, že ráno budete brzy vstávat. Už teď víte, že to nebude zrovna pohodové vstávání. Jednou za čas se to dá zvládnout a s nevyspáním se nějak poperete. Když však takto „zapomenete“ na čas pravidelně, projeví se to vás a zdraví. Takzvaná prokrastinace spánku je problémem, který je potřeba řešit.

Okrádáte sami sebe

Spánek je přece příjemný a dobrý, proč se o něj zbytečně okrádáte a tím pádem ubližujete sobě a svému zdraví? Únava se na vás podepíše. A možná si říkáte, že alespoň děláte něco smysluplného, ale většinou ne. Čtete, sledujete televizi, koukáte do mobilu nebo jen tak sedíte a nic neděláte. Den co den si slibujete, že se to už nikdy nestane, že další den to pohlídáte, uděláte správně, ale zase ne. Kdy půjdete spát? Jak neprokrastinovat a jít spát tak, aby vás ráno nepřepadala únava? Jak s tím skoncovat?

Uvědomte si, co děláte

Zamyslete se. Co děláte v době, kdy se okrádáte o spánek? Jsou to věci důležité? Uklízíte, vaříte nebo třeba doháníte práci? Pak je potřeba se zamyslet a začít s úklidem dříve, poprosit o pomoc partnera. Když doháníte práci pravidelně, možná je na zvážení, jestli toho na sebe nenakládáte příliš mnoho.

Lenošte v jinou dobu

Ubíráte ze spánku kvůli tomu, abyste jen tak lenošili nebo koukali na televizi? Je to pro vás jediná doba, kdy si můžete dovolit sednout, lehnout a jen tak odpočívat a věnovat se sobě? Zorganizujte si den a naplánujte si toho lenošení na jinou dobu. Děti pohlídá partner nebo babičky, takže vy si můžete bez výčitek užít klid a také se dobře vyspat.

Stanovte si dobu, kdy máte jít spát

Nemusí to znamenat, že přesně v deset večer, ať budete dělat cokoliv, musíte ulehnout a v tu chvíli spát. Stanovte si nějaké rozmezí, například od desíti do půl jedenácté až jedenácté večer musíte jít spát. Postupně můžete úsek zkracovat, podle toho, jak se naučíte chodit spát přesně v daný okamžik.

Pozor na technologie

Máte do poslední chvíle zapnutou televizi, koukáte do notebooku, tabletu, čtečky nebo mobilu? Vypínejte tyto přístroje dříve. Možná to zní drasticky, ale je to opravdu potřeba. Bude se vám lépe spát, budete cítit, že už je čas na spánek a k tomu půjdete spát tak, jak je to potřeba. Technologie vyzařují světlo, které může vaše tělo podvědomě „ošálit“, že se mu ještě spát nechce.

Činnosti před spaním dělejte dříve

Před spaním si dáte sprchu a poté si čistíte zuby, jako každý. Zkuste tyto činnosti trochu časově posunout. Mnohdy se stává, že se vám chce spát, jdete do sprchy nebo čistit zuby a najednou únava opadne a vy ještě hodinu koukáte na televizi. Padne-li na vás taková únava, pak se jen přikryjete a spíte.

Buďte důslední

Myslet na to, že máte jít spát v danou dobu, vás přivede k tomu, že budete svůj čas plánovat efektivně. Žádné odkládání povinnosti na večer, dodělejte práci, kterou máte, budete vše stíhat a tím pádem nebude důvod pracovat večer nebo v noci.

Neobviňujte se

Ne vždycky to jde dodržet, prostě to někdy skřípe a nestihnete vše tak, jak bylo v plánu. Hlavní věc je – neobviňovat se! To vám totiž na náladě a případném spánku také nepřidá. Není dobré jít spát s tím, že vstáváte za šest hodin, pět hodin a podobně. Hlava totiž bude nadále pracovat, stresovat se a děsit se a usnout se vám jen tak nepodaří.

Autorský text

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT