Jak o sebe pečovat, když jste vyčerpaní: Duševní očista

Péče o sebe sama vypadá jako přímočarý koncept, že? Jenže ve skutečnosti se hodně lidí mýlí v péči o sebe a vlastně o sebe nijak nepečují.

Jak je to možné?

Plno lidí podlehlo pop-kultuře, že péče znamená, starat se o svůj zevnějšek. Ano, ale co naše duše? Ta si také zaslouží určitý druh očisty.

I když to nebude zrovna pleťová maska nebo nová vlasová kosmetika, když porozumíte sami sobě, naučíte se pečovat i o to, co máte uvnitř. Zde jsou tipy, jak provést duševní „detox“.

Zdravá jídla

Když jsme vyčerpaní, často se uchýlíme k tomu, že konzumujeme nezdravé nebo stále se opakující jídla, která nás stejně nudí. Zdravá a chutná jídla poskytují obživu, ale současně napomáhají ulevit stresu.

I když je jejich příprava náročnější a vyžaduje často naše větší úsilí, výsledek stojí za to. Učiňte tak, i přestože máte pocit, že nemáte energii. Tohle jídlo vám zákonitě dobije baterky!

Nezahlcujte se přílišnými úkoly

Potřebujete objednat toner do tiskárny, ale současně koupit i novou klimatizaci? Pokud to není až tak naléhavé, vyřešte přednostně to, co pospíchá více.

Sepište si seznam. Klimatizace se může hodit jako poznámka na příští měsíc, stejně se k tomu nedostanete a bude vás to akorát tak stresovat.

I to je krok k tomu, abyste o sebe pečovali. Přestanete myslet na věci, které nejsou až tak urgentní a snížíte tím kognitivní zátěž.

Relaxujte

Odpočívejte v prostředí, které vám nebude poskytovat přílišné množství přebytečných stimulů. Možná vás napadne masáž nebo perličková koupel, ale zkuste něco daleko jednoduššího.

Stačí si např. vyměnit žárovku v lampičce na tmavě červenou (evokující západ slunce) a uvolnit se. Tyto fyzické podněty vám mohou pomoci k vypnutí sebe sama a načerpání nové energie.

Buďte chvíli jen sami se sebou!

Pokud se bojíte, že přijdou o samotě černé myšlenky, rozptýlí vás příjemná hudba. Taková pěti minutová meditace má účel jako regenerační jóga. Položte si ruku na srdce. Cítíte to tělesné teplo? Uvolněte se a vnímejte jen tlukot vašeho srdce.

Zkuste se párkrát zhluboka nadechnout. A je-li to je jen možné, odpočívejte v chladné místnosti a také temnu. Klidně se obklopte veselými polštáři a přikrývkami, to vám zvedne náladu.

Pořiďte si zatemňovací závěsy, které k vám nepropustí denní světlo. Víte o tom, že tyto metody se využívají i v porodnictví? Ženě má šero a co nejméně stimulů, pokročit porod a pomoci ji ke správnému uvolnění.

Protahujte se nebo posilujte

Možná se budete divit, ale i pět nebo deset minut protahování či posilování učiní s organismem hotové zázraky. Jóga, meditace i jiné progresivní svalové relaxační techniky jsou jako stvořené k tomu, abychom pochopili, jak se zbavit přebytečného napětí.

Nemusí se z vás stát zrovna ohebný jogín, ale základní techniky jsou k osvojení zcela jistě na místě. Najděte spolehlivý způsob, jak k tomu dojít, např. pozice v sedě a jednotlivé cviky ásany se slovy „ahhh“, přináší okamžitou úlevu od napětí.

Smyslem není přetížení a učení se nejrůznějších pozic, jde o to najít pár cviků, které vás budou bavit a neustále je opakovat.

Jak spolu souvisí fyzická versus emocionální bolest a napětí?

Zřejmě více, než bychom tomuto vztahu dodávali na důrazu. Emoční napětí se dá zmírnit – snížením fyzického napětí. Snadný způsob, jak to udělat, je použití ledového obkladu.

Pokud celý den pracujete na počítači, může vás bolet zápěstí nebo horní část zad kolem lopatek. Led si s čistým svědomím vložte do podpaží. Příjemně se ochladíte a budete mít zase svěží pocit a jasnou mysl.

Můžete si také najít své vlastní verze, které se vám nebudou zdát příliš namáhavé. Když už se cítíte vyčerpaní, vystresovaní a nemáte vůli, vždy máte možnost to změnit. Stačí si to tak jen nastavit v hlavě a nic vám v cestě stát nebude!

Zdroj: psychologytoday.com

Autor: Renata Horáková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu