Existuje lék pro přepracované ženy?

Víte, o čem je multitasking? Tento anglický výraz, který se přenesl i do českého významu, spojuje více rolí do jednoho konceptu. A jsou to právě ženy, které se stávají mimo klasické role partnerky, také matkou, ale i pedagogem, kuchařkou, pracovníkem údržby, administrátorkou, atd.

Není tedy divu, že na vás čas od času dolehne stres a napětí

Ženy tak ve svém životě občas tzv. žonglují a vyvažují vnitřní rovnováhu dalšími činnostmi a neumí odpočívat. Znamení toho, že jste zaneprázdněná, neberte na lehkou váhu. Účinky mohou být škodlivé…

Jak poznáte, že na vás dopadla úzkost a deprese?

Úzkost a deprese se vyskytují dvakrát častěji u žen než u mužů. V kombinaci s hormonálními výkyvy – ať už předmenstruačními, poporodními nebo perimenopauzálními, narušují každodenní výkon ženy, vyvolávají větší stres a zhoršují náladu.

Ono je lehké si říct, nebudu mít depresi, úzkost a zbavím se stresu, ale jak to udělat? A jsou to právě ženy, jenž mají tendenci převzít většinu, ne-li všechny, odpovědnosti za domácnost a další věci. Pokud je to pravda, zeptejte se sama sebe proč.

Možná je to proto, že jste vyrůstala v rodině, kde ženy zastávaly tradiční role. Nebo je důvodem fakt, že jen chcete mít vše pod kontrolou?

Také se můžete domnívat, že nikdo jiný to neudělá lépe než vy. Podle vašich představ to vykonáte asi jen vy. Nebylo by lepší být více tolerantní k ostatním lidem?

Ať už je příčina jakákoliv, neustále dělání všeho, ve vás časem zřejmě vyvolá podrážděnost, nepřátelství a hněv, což se odrazí i ve vašem těle, např. jako nespavost a únava.

Společně s nedostatkem motivace a radosti se dostáváte na tenký led. To jsou potom již příznaky syndromu vyhoření. Budete-li je ignorovat, zatížíte tím i vztahy. Ať už s těmi, se kterými žijete nebo přátelé i spolupracovníky.

Efektivní způsoby, jak se vyhnout syndromu vyhoření

Jak zůstat zdravá po duševní i fyzické stránce? Sdílejte s ostatními své starosti i veselí a neberte si veškerou zodpovědnost na sebe.

Někomu je však nepříjemné si o pomoc říkat, proto jsou tu tyto tři způsoby, jak to vyjádřit:

Přestaňte na všechno říkat „ano“

Uvědomte si, že provádíte spoustu „neviditelné práce“ – věcí, které si nikdo neuvědomuje a říct občas „ne“, rozhodně není na škodu.

Naplánujte si čas pro sebe

Čas pro vás se často stává poslední prioritou? Naplánujte si cvičení, další osobní zájmy a snažte se každou noc spát alespoň sedm hodin.

Zbavte se nepřiměřených požadavků

Přijměte fakt, že nikdo nedokáže všechno. Když ostatní začnou pomáhat, projevte jim spíše uznání než kritiku. Nechte své děti, aby si své postele ustlaly samy i za cenu nedokonalosti! Poděkujte za nákup, který koupil někdo jiný, i když neodpovídá všemu, co bylo na seznamu.

Neberte pomoc jako známku slabosti

Pokud se chcete cítit dobře a fungovat, co možná nejlépe, nebojte se si říct o pomoc nebo alespoň uvítejte, když je vám nabídnuta. Je to znamení mistrovského multitaskingu.

Zdroj: verywellmind.com

Autor: Renata Horáková
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu