Potraviny jako pomoc – které zlepší výkon a pomohou od bolesti?

Nejen jídlo samotné, ale také určité potraviny a způsob, jakým se stravujete, má vliv na lidské tělo, na pohyb, zdraví a všechno, co se s ním děje. Jídlo napomáhá obnově svalových tkání a také dodává do těla energii, může ji regulovat a pomoci tam, kde chybí. Nevyplácí se proto podceňovat sílu jídla a toho, co jíst a kdy. Správná kombinace potravin, ve správnou dobu napomůže vašemu tělu. Může být jednou z příčin zvyšování rychlosti, může tělu pomoci v době rekonvalescence nebo také do něj dostat energii.

Jídlo a správný time management

U jídla je klíčové to, kdy si co dáte. Správné načasování je často jedním z klíčů úspěchů. Žaludek, který je prázdný a hladový není dobré jít cvičit nebo třeba běhat. Navíc to může snižovat výkonnost či zkazit náladu, protože jste-li hladoví, moc dobré nálady mít nebudete. Někdy je potřeba jídlo strávit rychleji – máte před sebou náročný úkol, poradu a podobně? Tak je logické, že se vyhnete určitým potravinám nebo jídlům, která vašemu tělu úplně neprospívají. Co před tréninkem či fyzickou námahou jíst? Jak to je s rekonvalescencí, co vám pomůže nabrat rychleji energii?

Po ránu energie

Potřebujete si už ráno dodat do těla energii na sport nebo jiné aktivity? Využijte oves. Ovesná kaše (bez zbytečných cukrů a dalších věcí, které zatěžují tělo) jsou dobrou volbou jako ranní snídaně před sportem či tréninkem.

Dráždivé potraviny

Ve chvíli, kdy máte před sebou něco důležitého, ať už je to práce nebo osobní život, vyhněte se potravinám, které mohou dráždit váš žaludek. Jedním z problematických potravin mohou být mléčné produkty nebo také zelenina, která obsahuje velké množství vlákniny. Tyto potraviny jsou náročnější na trávení.

Pořádná dávka výdrže

Výzkumy a studie prokázaly, že na zvýšení výdrže pomáhá epikatechin, což je jeden z antioxidantů. Kde jej najdete? Překvapivě v čokoládě, respektive v kakau. Tento antioxidant umí v těle lépe pracovat s kyslíkem a díky tomu vydržíte víc, než jindy. Neznamená to však, že nyní můžete začít jíst čokoládu od rána do večera. Dejte si malé množství a k tomu je nejlepší sáhnout po čokoládě s vyšším obsahem kakaa, vůbec nejlepší je raw verze.

Pro lepší výkon kofein

Víte, že kofein umí tělo nakopnout a dodat mu chvilkově energii. Dát si například kávu před tréninkem znamená, že tělo bude využívat energii z tukových buněk. Ovšem pozor, neznamená to, že budete popíjet kávu namísto vody, nesmíte zapomenout na klasický pitný režim. K tomu je dobré sáhnout třeba také po zeleném čaji, který kofein také obsahuje.

Regenerace po sportu

Potřebujete do těla doplnit například hořčík nebo draslík? Něco, co vám pomůže udržet rovnováhu v tělu a napomůže při regeneraci těla a svalů. Určitě si můžete dát nějaký iontový nápoj, případně můžete vyzkoušet kokosovou vodu, ta do těla dostane hořčík i draslík, který napomáhá lepší regeneraci a svaly nemusí po námaze tolik bolet.

Autorský text | foto: freepik

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT