Jak zastavit dotěrné myšlenky, které vám brání usnout

Už když uléháte do své postele, říkáte si, že dnes snad usnete rychle, abyste byli svěží a odpočatí do dalšího dne. Jenže i o nějakou chvíli později ležíte v posteli, převalujete se nebo zíráte do stropu a spánek nepřichází. Někdy za to mohou neodbytné myšlenky, které se nemůžete ze své hlavy dostat.

Dokonce i lidé, kteří nemají problémy se spánkem, občas bojují se svou myslí a dotěrnými myšlenkami.

Soustřeďte se na přítomnost

Myšlenky, které nás nenechají usnout, jsou často spojeny s minulostí nebo budoucností. Staráme se o to, co se může stát, nebo litujeme, že jsme dělali nebo nedělali věci v minulosti. Pokud se vám to stane, zkuste se soustředit na to, co se děje právě tady, právě teď. I když nemůžeme změnit minulost ani nemůžeme předvídat budoucnost, současný okamžik je něco, co můžeme ovládat, a tato změna zaměření nám může poskytnout relaxaci, kterou naše mozky potřebují.

Zbavte se svých elektronických zařízení

Používání telefonů, notebooků a tabletů před spánkem může zvýšit úroveň úzkosti a stresu, zvláště pokud čtete nebo sledujete zprávy nebo jiné věci, které vás znepokojují nebo zaměstnávají váš mozek. Kromě toho světlo z těchto elektronických zařízení špatně ovlivňuje produkci melatoninu ve vašem těle, což ještě více ztěžuje usínání.

Uklidněte mysl

Nyní, když jste své gadgety odložili, můžete myslet na některé zdravější alternativy. Můžete zkusit uklidňující koníček nebo relaxační aktivitu, která vám nejlépe vyhovuje, jako je čtení, antistresové omalovánky, poslech hudby, procházka nebo vaření. Když nemůžete usnout kvůli svým neodbytným myšlenkám, relaxační aktivita vám pomůže přesunout pozornost od těchto myšlenek.

Naplánujte si konkrétní čas na starosti

Stejně jako si naplánujete čas jít nakupovat, setkat se s přáteli nebo dělat domácí práce, můžete zkusit naplánovat 15 až 30 minut denně pro vaše starosti. Věnujte čas myšlenkám, které vás trápí, a je pravděpodobné, že večer se již neobjeví. Během této „znepokojující doby“ si zapište své stresující myšlenky na papír a přemýšlejte o některých praktických krocích, které můžete podniknout při řešení problému, který vás znepokojuje. Buďte vytrvalí a zkuste tuto techniku zařadit do své rutiny, abyste dosáhli lepších výsledků.

Použijte levandulový éterický olej

Levandulový éterický olej se často používá v aromaterapii pro úlevu od stresu, relaxaci a lepší spánek. Můžete pokropit pár kapkami ručník nebo hadřík, nebo přidat trochu oleje do koupele. Esenciální oleje mohou způsobit alergické reakce, proto při jejich používání buďte opatrní.

Vyzkoušejte techniku uvolnění svalů

Tuto relaxační techniku můžete použít přímo ve své posteli. Jeden po druhém napněte a uvolněte svaly pohybující se od prstů k hlavě. Toto cvičení vám pomůže uvolnit namáhané svaly a donutí vás soustředit se na tyto části těla, což odvádí vaši pozornost od jakýchkoli dotěrných myšlenek.

Nenuťte se usnout

Místo toho, abyste se pokusili usnout, vstaňte z postele a něco udělejte. Vypijte čaj, přečtěte si knihu nebo si napište do deníku a vraťte se do postele, jakmile začnete být ospalí. Zůstat v posteli a nutit se spát může způsobit, že váš mozek spojí postel s nespavostí a starostí, což změní vaši ložnici na místo, kde je těžké spát.

Autorský text

Autor: Petra Hornová
if (show_sssp) { document.querySelector(".fb-comments").remove(); }
zavřít reklamu