Jak si udržet rutinu ve cvičení? Nepodlehněte stereotypu a nenechte lenost, aby nad vámi zvítězila

Jednou z nejtěžších věcí na hubnutí nebo posilování, je udělat první krok. Jakmile jej zvládnete, budete si říkat, že nejhorší věc už máte za sebou a že to nyní bude naprostá pohodička. Pokud ovšem s fyzickou aktivitou vydržíte delší dobu, dříve či později zákonitě narazíte na rutinu a stereotyp. V této situaci byste si tak mohli říct, proč to vlastně děláte. Překonat stereotyp ale není tak těžké, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Dávejte si nové cíle

Časopis Forbes před časem potvrdil, že lidé, kteří si dávají stále nové a nové cíle disponují o 20 až 40 procent vyšší úspěšností v jejich dosažení. Zaměřte se proto na konkrétní cíl, kterého byste chtěli dosáhnout a napište si jej na papír. Můžete přidat i pár jednoduchých bodů, jak jej hodláte splnit. Lístek si pak dejte na viditelné místo, nejlépe na lednici nebo na zrcadlo, kde svůj současný cíl uvidíte každý den. Díky tomu budete mít neustále energii pokračovat dál.

Nebojte se odměny

Po dosažení byť jen malého cíle se nebojte projevit své emoce naplno. Pokud například uběhnete osobní rekord na 5 kilometrech nebo zvednete rekordně těžkou činku, nebojte se projevit svou radost. Tímto způsobem byste se měli radovat nejen z osobních úspěchů, ale i z profitů svých kamarádek nebo kamarádů. V partě tak udržíte tolik potřebnou dobrou náladu, která bezpochyby souvisí i s motivací pokračovat ve cvičení.

Udělejte si cvičení zajímavé

Cvičení by se dalo v některých ohledech přirovnat ke čtení knihy. Jestliže vás čtení knížky nebude bavit, nebudete mít sebemenší chuť v této činnosti pokračovat. Se cvičením je to naprosto stejné. Pokud si jej dokážete udělat zábavné a zajímavé, budete mít neustále chuť se zlepšovat a pokračovat ve fyzické námaze. Najděte si tedy nějakou relaxační aktivitu, která přímo nesouvisí s posilováním. Ideální je tenis s kamarádem, meditace nebo hodiny tance.

Dávejte si malé cíle

Někdy je mnohem jednoduší postupovat směrem kupředu po malých krůčcích, než se ihned pustit do plnění velkého cíle. Začínáte-li například s běháním, zapište se nejdříve na místní přespolní běh a po jeho absolvování zhodnoťte svou formu. Pokud je všechno v pořádku, nic vám nebude bránit v závodech na delší vzdálenosti. Na začátek jsou ideální i charitativní běhy, například tolik populární běh s barvami.

Začínejte se cvičením pomalu

Technika dělat všechno naplno disponuje asi stejným efektem jako přísná redukční dieta. Dříve či později vás energeticky vyšťaví a vy se z toho zhroutíte. Se cvičením tedy začínejte pomalu, pár minut denně bude bohatě stačit. Cílem totiž není se druhý den nepohnout, ale postupnými kroky posilovat svaly celého těla. Tato hypotéza neplatí pouze u posilování, ale u všech sportovních aktivit. Jdete-li do absolutního neznáma, nebojte se zažít od píky.

Zůstaňte motivovaní

O motivaci už byla řeč jednou, ovšem jaké jsou osvědčené způsoby motivace? Jednoznačná odpověď bohužel neexistuje. Někomu pomáhá oblíbený playlist rockové hudby, někomu hudba vážná a někomu stačí podcasty a videa od oblíbeného Youtubera. Pokud máte s motivací obzvlášť velký problém, najměte si osobního trenéra, který se s vámi rozhodně mazat nebude. Levnější variantou je cvičení s kamarády nebo partnerem.

Překonání rutiny ve cvičení není tak složité, jak se zdálo na začátku. Stačí použít některý z našich tipů, pomocí kterých překonáte krizi více než snadno.

Autor: Lenka Svobodová
ZAVŘÍT