Zvládnutí emocí – ovládáte emoce nebo ony vás?

Emoce se projevují už od útlého věku, takřka od prvního nadechnutí. Provázejí nás celým životem, ať už si s nimi umíte poradit víc nebo méně, stále tady jsou. V dětství a dospívání se učíte emoce vnímat a pracovat s nimi, někdo si s tím musí poradit i v dospělosti. Umíte vnímat emoce? Umíte je vypustit ven ve správnou chvíli a také je v danou chvíli udržet na uzdě a neprojevovat víc, než je nutné? Emoce jsou také odrazem vašeho tělesného a duševního zdraví, když budete potlačovat emoce, vyplavou na povrch jiným způsobem. Také se musíte cítit dobře a spokojeně, což neznamená usmívat se a mít „šťastnou tvář“ od rána do večera.

Naučte se vnímat pocity

A pracovat s nimi. Když si v nich uděláte pořádek a vyznáte se v nich, budete o kousek šťastnější a spokojenější. To se umí odrazit i na celkovém sebevědomí a uvědomění si sebe sama. Emoční zdraví se stále u některých lidí nesetkává s pochopením, ale pochopíte-li své emoce, pomůže vám to. Zaměřte se na autentičnost, zranitelnost a také na projevování emocí. Správné a dobré emoční zdraví se projevuje zvládáním emocí, tedy pozitivních i negativních emocí, pádů a vzestupů, dobrých i špatných chvil. Naučit se pracovat je dobré zejména s těmi špatnými a negativními emocemi, protože právě s nimi si lidé neumí moc poradit. Jak posílit a zlepšit své emoční zdraví?

Cvičte zvládání emocí

Naučíte se zvládat emoce jen tehdy, když to budete cvičit. Přemýšlejte, jak v jednotlivých situacích reagujete – opakují se reakce? Pak se zamyslete a zkuste to jinak. Například nevybuchněte, když se vás někdo na něco zeptá, ale jednejte v klidu. Odpočívat můžete při meditaci, což je také pomoc pro pochopení vlastního duchovna, vlastních emocí. Dobré je třeba sezení s terapeutem nebo čtení odborných knih.

Pohyb jako motivace

V práci nebo doma máte spoustu stresu a povinností, což není zrovna nejlepší a potřebujete stres někde vybít? Zkuste pohyb. Ať už to bude procházka se psem, plavání, běh nebo třeba cvičení v posilovně či jinde. Denně si dopřejte třeba půl hodinky fyzické aktivity a hned se vám bude lépe pracovat se stresem i s dalšími emocemi.

Sledujte okolí

Dnešní doba je přetechnizovaná, zkuste si dát detox od sociálních sítí, od zpráv v televizi, občas kašlete na domácí povinnosti a jděte do kina nebo si jen tak lehněte. Jsou to možná drobnosti, které vás překvapí, ale pro vás a vaše emoce to znamená mnoho. Pomůže vám to lépe se soustředit na sebe a své myšlenkové pochody.

Nepřehlédněte: Jak ustát kritiku?

Správný spánek

Stres a úzkosti mají přímý vliv na problémy se spánkem. Když nespíte tak, jak se má, tedy alespoň osm hodin a kvalitně, pak se únava může promítnout do emocí. Budete nepříjemní, méně trpěliví, odsekáváte, jste nepříjemní. A to jen kvůli jednomu jedinému nevyspání? Ano, je tomu skutečně tak!

Posílit sociální vazby

Tím, že omezíte sociální sítě máte čas a prostor začít budovat reálné sociální vazby. Ty s vašimi kamarády, rodinou, přáteli, kolegy nebo třeba partnerem. Odložte telefon a počítač a jděte společně na večeři, do kina, divadla nebo kamkoliv jinam. Povídejte si o práci, rodině, plánech a podobně. I to má vliv na vaše emoce.

Autorský text | foto: freepik

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT