Workoholismus – jak nepracovat od rána do večera?

Máte svou práci rádi, možná proto vám nevadí, když se v ní chvíli zdržíte nebo uděláte něco nad rámec svých povinností. V hlavě nosíte neustále svou práci, občas k ní sednete i o víkendu a věnujete jí celý svůj volný čas. Pracovní maily kontrolujete stále, služební mobil je také pořád s vámi. Předat někomu alespoň část svých povinností? To je pro vás nepředstavitelná věc, nad kterou se ani nezamýšlíte. Často zrušíte návštěvu rodiny, do kina či divadla nedorazíte nebo naopak dorazíte pozdě. Akce s přáteli vás nemáte rádi, protože to je ztráta času a co když vám v práci něco uteče?

Klub workoholiků

Hypotéka, splátky, úvěry, trvalé příkazy, mnoho placení, leasing na auto. Musíte něco jíst, něco si na sebe obléknout, děti také stojí nemalé peníze. Musíte se proto v práci otáčet, případně si přibrat ještě práci navíc, aby bylo na všechny splátky. Cesta neustálé práce a myšlení na práci však řešením nebude. Je třeba myslet také na odpočinek, na rodinu, děti a svůj osobní život. Radost z práce je určitě fajn a dobrá, ale musíte svůj čas umět dělit. A to mezi práci a osobní život. Šéfové vás sice zbožňují, ale co rodina, partner a přátelé? Jak nepracovat od rána do večera?

Potřebuji pomoc!

Workoholismus je nemoc, stejně jako každá jiná závislost. Měla by se léčit, záleží na tom, jak moc jste „chyceni“. Někomu stačí zamyslet se, poprosit rodinu o pomoc, převést nějakou svou práci na druhé. Jiný potřebuje poradenství, jak léčit workoholismus nebo třeba také terapii. Změnit životní styl, odstěhovat se, změnit práci, nechat přátelé a rodinu, aby pomohli, naučit se nové koníčky.

Delegujte práci

V zaměstnání může být prvním krokem k vymanění se z workoholismu to, že část své práce přenesete na druhé. Ti ji udělají stejně dobře, protože často jsou školeni přímo od vás. Vy to nezkontrolujete, neopravíte, necháte, aby za svou práci přijali zodpovědnost. Zvládnete? Co cítíte? Možná i toto cvičení vám napoví, jak zle na tom s workoholismem ve skutečnosti jste.

Denní desetiminutovka

Ano, během dne si dělejte tyto desetiminutovky, klidně na začátku jen jednu. A co dělat? Nic! Vypněte svou hlavu, myšlenkové pochody. Protáhněte se, jen seďte v křesle a na nic nemyslete, dýchejte zhluboka nebo třeba meditujte. Snažte se snížit stres, uvolnit se nebo třeba jen jít na procházku, malovat, vybarvovat mandaly.

Uvolněte se

V práci jste až moc napjatí, humor nepřichází v úvahu, zasmát se s kolegou nebo kolegyní je takřka hrdelní zločin? Samá práce a žádná zábava z vás na pracovišti dělá nejen nudného patrona, kterému legrace nic neříká, ale pomalu si tento status můžete přenést i domů. Když budete doma řešit práci, automaticky přepnete do „vážného“ statusu a je hotovo. Přitom zasmát se s kolegy, rodinou nebo přáteli jsou ty nejhezčí chvíle.

Čtěte také: Změna zaměstnání – položte si tyto otázky, než práci změníte!

Myslet na své zdraví

Když se neozve zdravotní problém, který hlásí, že problém je na světě, pak to většinou táhnete dál. Únava a podobně, to neřešíte. Workoholiky někdy „srazí k zemi“ jejich vlastní tělo, zdraví. Tělo už jednoduše nezvládá nápor stresu, práce, nemá odpočinek, moc nejíte, takže nemá z čeho čerpat energii a podobně. Zkuste na to myslet dopředu, zajděte si k lékaři a zjistěte, jak na tom vaše tělo je. Co všechno se musí změnit a začněte to měnit. Pomalu, postupně.

Pryč s mobilem a prací

S počítačem, tabletem nebo mobilem jste spjati? Večer, když máte chvíli času, koukáte do mobilu, na sociální sítě, v posteli projíždíte ještě pracovní maily. Naordinujte si večer digitální detoxikaci. Od určité hodiny máte zákaz mobilu, sociálních sítí a dalších a dalších věcí. Nevíte, co s časem? Věnujte ho rodině, přátelům, vařte, uklízejte a další a další věci. Cokoliv, k čemu nepotřebujete digitální pomocníky.

Autorský text | foto: pixabay.com

Autor: Zuzana Žáková
ZAVŘÍT